Například: zakladatel komunity Královny míru v Medžugorje františkán Tomislav Vlašić, který
později odešel do Itálie, kde vystoupil z řádu a byl převeden do laického stavu, založil spolu
s jednou členkou tohoto společenství Stefanií Caterinou 20. května 2018 novou církev
s názvem Církev Ježíše Krista celého vesmíru. "Toto učení je blud a rafinované zlo, jež
nepochází od Boha. Bylo tam tolik dobrého, tolik modliteb a vše vypadalo svatě a nevinně.
Nebylo lehké se tohoto učení vzdát. Poznala jsem, že je založeno na výjimečnosti, důležitosti,
mimořádnosti, falešné mystice, vědění a poznávání Boha neobyčejným způsobem, a to vede
k pýše," vyznala jedna bývalá členka, která děkuje Bohu za milost a sílu se z tohoto učení
vymanit. Toto společenství má i své neplatně svěcené kněze, kteří neplatně slouží mši svatou
a působí také u nás.
Totéž platí o Byzantském katolickém patriarchátu, který vznikl 5. dubna 2011. Biskupové
patriarchátu jsou bývalí katoličtí kněží, kteří byli exkomunikovaní z katolické církve. Jejich
biskupské svěcení zpochybnila Kongregace pro nauku víry a oni sami zatím nepředložili
hodnověrné doklady o svém svěcení. Prvním patriarchou se stal Eliáš Antonín Dohnal
pocházející z olomoucké arcidiecéze, který byl za nedovolené biskupské svěcení a za schizma
exkomunikován. Sídlo patriarchátu je na Ukrajině, ale nedaleko Olomouce mají svůj klášter,
v němž podle oznámení na svých webových stránkách na své synodě dne 14. října 2019
prohlásili papeže Františka za heretika a zvolili nového papeže.
Problematické je také Kněžské bratrstvo svatého Pia X. Papež František sice 4. dubna 2017
umožnil katolickým biskupům udělovat licence pro věřící, kteří se účastní pastoračních aktivit
bratrstva, ale bratrstvo je v České republice od prosince 2017 samostatnou registrovanou
církví na Ministerstvu kultury ČR a zatím nenavázalo žádné vztahy s Českou biskupskou
konferencí. Proto u nás zatím biskupové žádné licence nemohou udělovat. Něco jiného je
Kněžské bratrstvo sv. Petra, které také slaví mši svatou takzvaně "postaru" a v latině, ale je
v jednotě s vedením katolické církve, a proto se katolíci mohou účastnit i jejich bohoslužeb.
Nikoho nesoudím, ale považuji za svou povinnost věřící diecéze upozornit na situace, kdy
ztrácejí jednotu s církví, a tím také možnost hodně přijímat svátosti. Modlím se za obrácení
a kající návrat do církve těch, kteří zbloudili, a o modlitbu na tento úmysl prosím také vás
všechny.
arcibiskup Jan